• Školský špeciálny pedagóg

        • Mgr. Gabriela Maleková

          V školskom roku 2024/2025 pracuje na našej škole, v súlade s §130 školského zákona a § 21 a 24  zákona č. 138/2019 o pedagogických a odborných zamestnancoch

           

          ŠKOLSKÝ PODPORNÝ TÍM (ŠPT).

          Členovia tímu úzko spolupracujú so školskými poradenskými zariadeniami – centrami pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, so štátnymi aj súkromnými centrami špeciálno-pedagogického poradenstva v rámci regiónu a podľa potreby i v krajskej, prípadne celoslovenskej pôsobnosti. Taktiež s triednymi učiteľmi, rodičmi a žiakmi.

          Svoju pozornosť venujú osobitne deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Poradenské služby poskytujú aj zákonným zástupcom detí a pedagogickým zamestnancom.

          Školský podporný tím tvoria:

          1.ŠKOLSKÝ ŠPECIÁLNY PEDAGÓG – Mgr. Gabriela Maleková, predseda, koordinátor ŠPT, ktorej úlohou je:

          • Participácia na vypracovaní individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu (IVVP) pre žiakov so ŠVVP z odborného hľadiska a zabezpečenie jeho aplikácie v praxi,
          • vykonávanie odborných činností v rámci orientačnej špeciálno-pedagogickej diagnostiky, individuálneho poradenstva, rehabilitačno-terapeutických služieb,
          • poskytovanie individuálnej intervencie žiakom so zdravotným znevýhodnením – s narušenou komunikačnou schopnosťou (NKS), s vývinovou poruchou učenia (VPU), s poruchou aktivity a pozornosti (PAP), s poruchou správania (PS), s poruchou autistického spektra (PAS), žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia i deťom s nadaním,
          • špeciálno-pedagogické poradenstvo a konzultácie so zákonným zástupcom žiaka,
          • kariérne poradenstvo žiakom a ich zákonným zástupcom.                                                                                                      

          2.ČLENOVIA ŠPT:

          • Mgr. Miroslava Dubová, riaditeľka školy
          • Mgr. Mária Orgoníková, sociálny pedagóg
          • PaedDr. Adriana Mádrová, PZ
          • Mgr. Alena Kanderková, ZRŠ I
          • Mgr. Eleonóra Bezáková, ZRŠ II
          • Mgr. Marica Chaloupková, vedúca MZ
          • Mgr. Martina Kováčová, zapisovateľka                                                                                                                                                        

          3.PEDAGOGICKÍ ASISTENTI:

          • Ing. Jana Jamrichová
          • Mgr. Vladimíra Kozáková
          • Mgr. Bohumila Kozáková
          • Mgr. Zuzana Jurgová
          • Simoneta Mašlaňová
          • Zdenka Jurgová.

          Ich úlohou je:

          • Bezprostredná spolupráca s učiteľom v triede a s ostatnými pedagogickými zamestnancami,
          • spoluorganizovanie činnosti žiaka počas výchovno-vzdelávacieho procesuv súlade s pokynmi učiteľa,
          • súčinnosť a pomoc pri príprave učebných pomôcok.

          So zvyšovaním sa počtu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami narastá i potreba ich inkluzívneho vzdelávania formou poskytovania podporných opatrení.  K uľahčeniu ich školskej práce na vyučovaní sa využíva podpora pedagogického asistenta. Asistent s pomocou školského špeciálneho pedagóga pomáha skvalitňovať vyučovací proces žiaka so ŠVVP s podpornými opatreniami. 

          Asistent učiteľa tvorí pomyselný most medzi žiakom, s ktorým pracuje a ďalšími žiakmi v triede, a tiež medzi ním a učiteľom. Pomoc asistenta učiteľa nespočíva v uľahčovaní školských povinností konkrétnemu žiakovi, ale vo vytváraní vhodných vzdelávacích podmienok akceptujúcich jeho špecifické potreby tak, aby mohol podávať optimálne školské výkony . Dostatočnou dávkou empatie a vnímavosti sa asistent učiteľa snaží ukázať žiakovi ako efektívne využívať svoje schopnosti na vyučovaní. Je mu nápomocný pri riešení školských úloh, podľa potreby žiakovi vysvetlí a zjednoduší zadanie úlohy. Nemenej dôležité je i trénovanie si svojich pozorovacích schopností a dokázať čo najlepšie vnímať potreby konkrétneho dieťaťa a jeho individualitu. Poslanie asistenta je neustále sa meniaci proces nielen v interakcii s takýmito deťmi, ale aj s učiteľmi. Čím väčšia je jeho dávka flexibility, tým rýchlejšie a jednoduchšie  dokáže reagovať na vzniknuté situácie a reakcie.

           

          S čím sa môžete na nás obrátiť:

          • Vždy radi podporíme spoluprácu vo vzťahu rodič – učiteľ – žiak – asistent. Snažíme sa byť „mostom“ medzi žiakom, s ktorým pracujeme a učiteľom, i medzi žiakom a ďalšími deťmi v triede.
          • Robí Vám starosti Vaše dieťa? V škole sa mu príliš nedarí? Písanie, čítanie a počítanie je preňho veľký problém? Často nechápe nové učivo? Ťažko sa sústreďuje na prácu a neustále odbieha od školských povinností? Do školy chodí s obavami, pretože je neustále v konflikte so spolužiakmi alebo vyučujúcimi pre svoje odbrzdené správanie, ktoré i pri najlepšej vôli nedokáže ovládať? Alebo len jednoducho máte toho všetkého dosť, ste unavení a vyčerpaní z večnej snahy byť pokojní a empatickí?
          • Chceli by ste nám niečo odkázať? Máte konkrétne rady, nápady, pripomienky, ktoré by mohli napomôcť k efektívnejšej spolupráci?

          Neváhajte a kontaktujte nás! Sme tu pre Vás, Vaše deti, Vašich žiakov. Pozorne Vás vypočujeme a budeme sa snažiť pomôcť a vhodne poradiť. Niekedy postačí, keď sa človek porozpráva a cíti, že so svojimi problémami nie je sám. Tak nepremýšľajte zbytočne dlho a napíšte nám. Po dohode sa radi stretneme a urobíme, čo bude v našich silách.

                       

          Poradensko-konzultačný deň:

          pondelok  od 8.00 – 15.00 h, 1. poschodie, pavilón "B" 

           

          Pracuje podľa rozvrhu hodín s 32 integrovanými žiakmi, so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, v súlade s individuálnymi výchovno-vzdelávacími plánmi.

          Žiaci pracujú v skupinách:

          s poruchou aktivity a pozornosti - 6

          s vývinovou poruchou učenia - 15

          s narušenou komunikačnou schopnosťou - 8

          s pervazívnou vývinovou poruchou - 3

           

          Školský špeciálny pedagóg /ŠŠP/

          ŠŠP vykonáva odborné činnosti najmä pri poskytovaní špeciálnopedagogickej starostlivosti, poradenstva a prevencie žiakom so ŠVVP s podpornými opatreniami. Priamo sa podieľa na ich výchove a vzdelávaní. 

           

          Spolupracuje s rodičmi žiaka, s pedagogickými a odbornými zamestnancami a tiež zástupcami verejnej správy pri zabezpečovaní práv žiakov.

          Úlohy a povinnosti školského špeciálneho pedagóga:

          • v procese vyučovania poskytuje odbornú starostlivosť v oblasti individuálnych špeciálnopedagogických, terapeutických a rehabilitačných služieb,
          • metodicky pomáha pri vypracovaní individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu (IVVP) a úprave UO z jednotlivých vyučovacích predmetov, v ktorých sa najväčšou mierou prejavuje vplyv postihnutia, poruchy alebo narušenia žiaka (súčasť IVVP),
          • predkladá návrhy a podnety na skvalitnenie a zefektívnenie výchovno-vzdelávacej práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP),
          • zakladá, vedie, aktualizuje, dopĺňa a kompletizuje evidenciu a dokumentáciu  žiakov so ŠVVP s podpornými opatreniami,
          • pomáha pri riešení problémov žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
          • zhromažďuje a  spracováva podklady pre psychologické, špeciálno-pedagogické, odborné vyšetrenia a následne i správy z jednotlivých vyšetrení,
          • buduje kabinet ŠŠP (materiálno-technické zabezpečenie špeciálnej učebne),
          • aktuálne sleduje legislatívne zmeny v oblasti edukácie žiakov so ŠVVP,
          • priebežne sa vzdeláva formou individuálneho štúdia, špecializačného vzdelávania, účasti na odborných seminároch, prednáškach a vzdelávacích kurzoch,
          • pravidelne sa zúčastňuje pracovných stretnutí školských špeciálnych pedagógov,
          • v spolupráci s vedením školy zabezpečuje organizovanie vzdelávacích kurzov pre pedagogických zamestnancov školy prostredníctvom renomovaných agentúr,
          • spolupracuje s MZ pre 1. - 4. ročník, s PK pre jednotlivé predmety v 5. - 9. ročníku a s vedením školy,
          • sprostredkuje informácie a styk s poradenskými zariadeniami všetkých typov.

           

          Predpokladom pre úspešné vzdelávanie žiakov so ŠVVP je kvalitná a koordinovaná tímová práca odborných i pedagogických zamestnancov školy v rámci školského podporného tímu, rodičov, špecializovaných zariadení  a neziskových organizácií a nadácií. Členovia tohto tímu sú spoluzodpovední za utvorenie podmienok pre výchovu a vzdelávanie žiaka so ŠVVP na bežnej škole a poskytovanie odborného servisu tak žiakovi ako aj rodičom.

          Prácu školského špeciálneho pedagóga možno rozdeliť do 4 oblastí:

          1. Práca so žiakmi
          2. Spolupráca s učiteľmi
          3. Spolupráca s rodičmi
          4. Spolupráca so špecializovanými zariadeniami

          Práca so žiakmi

          Hlavnú náplň práce školského špeciálneho pedagóga tvorí priama práca so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Títo žiaci prichádzajú do pracovne ŠŠP na individuálne konzultácie podľa vopred stanoveného harmonogramu. Na stretnutí sa venujú rozvíjaniu tej kognitívnej funkcie, ktorú predchádzajúce diagnostické vyšetrenia odhalili ako problémovú. Časť sedenia je možné venovať aj objasneniu edukačného obsahu, ktorý sa pri aplikácii bežných pedagogických metód zo strany vyučujúceho žiakovi nepodarilo pochopiť.

          Pri práci sa využíva odborná literatúra, pracovné listy, špeciálne hry a cvičenia, špeciálne kompenzačné pomôcky, výukové počítačové programy, práca s interaktívnou tabuľou, práca s počítačom a internetom, notebook so špeciálnym zväčšovacím softwarom MAGIC pre slabozrakých žiakov, PC program DysCom, DysPro, Žiačik, FONO 3 určený pre žiakov so ŠVVP. Dodržiavajú sa zásady špeciálno-pedagogickej intervencie.

          Dôležitú úlohu špeciálno-pedagogickej intervencie tvoria aj rozhovory so žiakmi, ktoré majú posilniť vzťah školského špeciálneho pedagóga a žiaka na základe dôvery, stimulovať jeho aktivitu, snahu a súčasne ho motivovať do ďalšej práce.

          Spolupráca s rodičmi

          Termín na konzultáciu si rodičia môžu dohodnúť so školským špeciálnym pedagógom podľa potreby aj mimo konzultačného dňa, ktorý je každý pondelok v čase do 15.00 h. Témou takýchto stretnutí býva výmena skúseností rodiča a učiteľa a hľadanie spoločného postupu pri edukačnom pôsobení na žiaka a pri zvládaní jeho špecifických problémov. Významnou súčasťou spolupráce s  rodičom je aj kompletizácia povinnej dokumentácie a posilňovanie sebavedomia rodiča v jeho náročnej úlohe podporovať vzdelávanie dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

          Spolupráca s učiteľmi

          Školský špeciálny pedagóg je poradcom a pomocníkom triednych i predmetových učiteľov pri vzdelávaní žiakov so ŠVVP. S predmetovými vyučujúcimi spolupracuje pri úprave UO vyučovacieho predmetu, do ktorého sa premietajú špecifické problémy žiaka vyplývajúce z jeho diagnózy a priebežne s nimi konzultuje prípadné zmeny v ňom. Triednemu učiteľovi je nápomocný pri vypĺňaní povinnej školskej dokumentácie (vysvedčenie, katalógový list žiaka). Pomáha riešiť problémy žiakov so ŠVVP, ktoré sa vo vzdelávacom procese objavili a narušili priebeh vyučovacej hodiny.

          Spolupráca so špecializovanými zariadeniami

          ŠŠP je sprostredkovateľom medzi školou a  príslušným výchovno-poradenským zariadením. Jeho úlohou je koordinovať proces, za pomoci ktorého sa žiak s problémami v učení alebo správaní stáva žiakom s diagnostikovaným a tolerovaným postihnutím, poruchou alebo narušením. Tento proces vyžaduje spoluprácu nielen rodiča, žiaka, učiteľa, ale aj odborného garanta, ktorým je v tomto prípade:

          • Centrum  poradenstva a prevencie v Púchove,
          • Súkromné centrum poradenstva a prevencie v Novej Dubnici,
          • Súkromné centrá  poradenstva a prevencie v Púchove,
          • Centrum  poradenstva a prevencie pri Spojenej škole internátnej v Považskej Bystrici,
          • Špecializované centrum  poradenstva a prevencie v Trnave,
          • Špecializované centrum poradenstva a prevencie  v Bratislave,
          • Centrum  poradenstva a prevencie v Považskej Bystrici,
          • Centrum poradenstva a prevencie v Dubnici nad Váhom,
          • Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave,
          • Špecializované pracovisko Fyziologický ústav LFUK v Bratislave – Akademické centrum výskumu autizmu,
          • Dialóg spoločnosť s r. o. Vysokošpecializovaný odborný ústav pre deti s poruchami komunikačných schopností a učenia.

          Kooperácia s ďalšími školskými zariadeniami, inštitúciami a odborníkmi v oblasti medicíny:

          • Spojená škola v Púchove,
          • Štátny pedagogický ústav v Bratislave,
          • Regionálny úrad školskej správy Trenčín – odbor školstva: odborný radca odborných a metodických činností pre špeciálne školy, školské zariadenia a inklúzívne vzdelávanie,
          • Liečebno-výchovné sanatóriá v rámci Slovenska,
          • Materská škola Lednické Rovne,
          • Materská škola Dolná Breznica,
          • Materská škola Kvašov,
          • Oddelenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately v Púchove,
          • Obecný úrad v Lednických Rovniach,
          • pediater detskej ambulancie v Lednických Rovniach, v Púchove, v Pruskom,
          • detský psychiater v Trenčíne, v Považskej Bystrici,
          • detský neurológ v Dubnici nad Váhom, v Považskej Bystrici,
          • oftalmológ v Púchove,
          • klinický logopéd v Púchove, 
          • klinický psychológ v Trnave,
          • Únia nevidiacich a slabozrakých so sídlom v Trenčíne a v Púchove,

           

    • Kontakty

      • Základná škola Eduarda Schreibera
      • riaditel@zslednickerovne.sk
      • +421 424 693 547 sekretariát
        +421 911 504 411 riaditeľka školy
        +421 424 711 381 zástupkyňa pre 1. stupeň
        +421 424 693 576 vedúca školskej jedálne
        +421 910 304 455 ekonómka
      • Schreiberova 372/6
        020 61 Lednické Rovne
        Slovakia
      • 31202462
      • 2021354159
  • Fotogaléria

      zatiaľ žiadne údaje